En el fons, molt en el fons,
dins el cos habita l’ ànima.
Ningú l’ ha vist mai
però tots saben que existeix.
I no només saben que existeix,
saben també que hi ha en el seu interior.
Dins de l’ anima, en el seu centre,
hi ha dret, sobre una sola pota, un ocell:
l’ ocell de l’ ànima.
Ell sent tot el que nosaltres sentim.
Quan algú ens fereix,
l’ ocell de l ’anima corre
desorientat pel nostre cos,
d’ aquí cap allà, en qualsevol
direcció,
i sent forts dolors.
Quan algú ens estima,
l’ ocell de l’ ànima salta,
donant petits i alegres
saltironets,
anant i venint, endavant
i endarrere.
Quan algú ens crida pel nostre
nom.
L’ ocell de l’ ànima està atent a
la veu,
per esbrinar quina mena d’
ordre se'ns encomana.
Quan algú s’ enfada amb
nosaltres,
l’ ocell de l’ ànima es tanca
en si mateix silenciós i trist.
I quan algú ens abraça,
l’ ocell de l’ ànima, que habita
en el fons,
molt en el fons, dins del cos,
creix, creix,
fins que s’ emplena gairebé tot
en el nostre interior.
Fins a tal punt li fa bé una
abraçada.
Dins del cos, en el fons,
molt en els fons, habita l’ ànima.
Ningú l’ ha vist mai,
però tots saben que existeix.
Fins ara no ha nascut cap home sense ànima.
Perquè l’ ànima s’ introdueix en nosaltres quan
naixem
i no ens abandona ni tan sols una vegada
mentre vivim,
com l’ aire que l’ home respira
des de que neix fins la seva mort.
Segurament vols saber de què està fet l’ ocell de
l’ ànima.
Ah! És molt senzill: està fet de calaixos i
calaixos
però aquests calaixos no es poden obrir així com
així.
Cadascun està tancat amb una clau especial.
I és l’ ocell de l’ ànima l’ únic que pot
obrir els seus calaixos.
Com? També això és molt senzill:
amb l’ altra pota.
L’ ocell de l’ ànima esta dret
sobre una sola pota;
amb l’ altra –doblegada sota el
ventre a l’ hora de descansar-
gira la clau, movent el pany
i tot el que hi ha a dintre
s’ escampa per tot el cos.
I com que tot el que sentim
té el seu propi calaix
l’ ocell de l' ànima té
moltíssims calaixos.
Un calaix per l’ alegria
i un calaix per la
tristesa,
un calaix per l’ enveja
i un calaix per l’
esperança,
un calaix per la decepció
i un calaix per la
desesperació,
un calaix per la paciència
i un calaix per la
impaciència.
També hi ha un calaix per l’ odi
i un altre per l’ enuig
i un altre per les carícies.
Un calaix per la peresa
i un calaix pel nostre
buit,
i un calaix pels
secrets més ocults
(aquest calaix gairebé mai l’
obrim).
I hi ha més calaixos.
També tu pots afegir tots els que vulguis.
A vegades l’ home pot escollir
i assenyalar a l’ ocell quines claus girar
i quins calaixos obrir.
I a vegades és l’ ocell qui decideix.
Per exemple: l’ home vol callar
i ordena a l’ ocell obrir el calaix del
silenci;
però l’ ocell, pel seu compte,
obre el calaix de la veu,
i l’ home parla i parla i parla.
Un altre exemple: l’ home desitja escoltar
tranquil.lament,
però l’ ocell obre, en canvi,
el calaix de la impaciència;
i l’ home s’ impacienta.
I succeeix que l’ home sense voler-ho sent
gelós;
i succeeix que vol ajudar
i és llavors quan fa nosa.
Perquè l’ ocell de l’ ànima
no és sempre un ocell obedient
i a vegades causa penes...
De tot això podem entendre
que cada home és diferent
per l’ ocell de l’ ànima
que porta dins.
Un ocell obre cada matí el calaix
de l’ alegria;
l' alegria s’ escampa pel cos
i l’ home és
feliç.
Un altre ocell, obre en
canvi,
el calaix de l’ enuig; l’ enuig
s’ escampa
i s’ apodera de la
persona.
I mentre que l’ ocell
no tanca el calaix,
l’ home continua enfadat.
Un ocell que se sent malament,
obre calaixos desagradables;
un ocell que se sent bé;
tria els calaixos agradables.
I el que és més important:
s’ ha d’ escoltar atentament l’ ocell,
perquè succeeix que l’ ocell de l’ ànima ens
crida,
i nosaltres no l’ escoltem.
Quina llàstima!
Ell ens vol parlar de nosaltres mateixos,
vol parlar-nos dels sentiments
que guarden els nostres calaixos.
Hi ha qui l’ escolta sovint,
hi ha qui estranyes vegades l’
escolta.
I qui només l’ escolta una vegada.
Per això és convenient cap al tard,
en la nit, quan tot està en silenci,
escoltar l’ ocell de l’ ànima
que habita en el nostre interior,
en el fons, molt en el fons, del nostre cos.
Autora: Mijal Snunit
Conte de Mèxic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada